Karłowicz | Szostakowicz | Kilar | Holst
24 maja 2019, godz. 19.00
Zamek Królewski, Sala Senatorska, Warszawa

Anna Duczmal-Mróz, fot. archiwum artystki

Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Anna Duczmal-Mróz | dyrygent

W programie:
Gustav HolstSt Paul's Suite  op.29, nr 2
Dmitrij SzostakowiczSymfonia kameralna op. 110a
Mieczysław KarłowiczSerenada op. 2 na orkiestrę smyczkową
Wojciech KilarOrawa na orkiestrę smyczkową



Pierwszymi ważkimi dokonaniami młodego Mieczysława Karłowicza były pieśni – wydane drukiem zdobyły uznanie, jednak autor szybko całkowicie zarzucił utwory tego gatunku i – zafascynowany arcydziełami muzyki neoromantycznej, poświęcił się wyłącznie twórczości orkiestrowej. W roku 1897 swą premierę (pod batutą jego berlińskiego nauczyciela, Heinricha Urbana) miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową), do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Najbardziej znanym utworem z bogatej spuścizny brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta pozostają jego Planety – tym bardziej więc warto docenić przypomnienie ciekawego dzieła z 1913 r. zatytułowanego wówczas po prostu jako Suita C‑dur. Długo niepublikowana, została wyjęta z szuflady kompozytora dopiero w 1922, gdy dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt (z wdzięczności za zapewnienie mu nowej, wygodnej pracowni), w której przez wiele lat pracował ­– St Paul's Girls' School, od której wzięła swój nowy tytuł: St Paul's Suite. Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części (nie mających nic wspólnego z sacrum, co zdaje się sugerować tytuł, gdy nie zna się jego genezy) zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy.

W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”. Powstająca w trudnym dla niego okresie zawiera wiele symbolicznych autocytatów, a także swoisty dźwiękowy podpis – sekwencję dźwięków D-Es[=S]-C-H. Dobry nastrój powróci wraz z Orawą (1986) Wojciecha Kilara. Stanowi ona swoiste pendant do sławnego Krzesanego (1976); tworzona w dość ponurych czasach lat osiemdziesiątych stanowiła dla autora odskocznię od społecznych i politycznych niepokojów tego czasu. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Zespół smyczków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus poprowadzi Anna Duczmal-Mróz, ceniona dyrygentka koncertująca na wielu ważnych scenach polskich i zagranicznych, pełniąca także funkcję drugiego dyrygenta Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" założonej i prowadzonej przez jej matkę, Agnieszkę Duczmal.

Bilety dostępne:
https://bit.ly/2XkHvbs
https://bit.ly/2Pebhfs

Piotr Maculewicz
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności