ASTOR PIAZZOLLA - ONLINE




Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Astora Piazzolli



Honorowy patronat Ambasady Argentyny w Polsce

30 kwietnia 2021, godz. 20.00
Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół
Muzycznych nr 1 w Warszawie - „Nowa Miodowa”, ul. Rakowiecka 21

Transmisja na kanale YouTube
i na www.sinfoniaiuventus.pl


Wykonawcy
Klaudiusz Baran | bandoneon
Justyna Baran | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

Program
Astor Piazzolla
Aconcagua – koncert na bandoneon,
orkiestrę smyczkową i perkusję
Tangazo na orkiestrę kameralną
Adiós Nonino (ar. Urszula Borkowska)
Fuga y Misterio (ar. Tomasz Filipczak)
Oblivion (ar. Urszula Borkowska)
Libertango (ar. Urszula Borkowska)
Klaudiusz Baran, Justyna Baran - fot. archiwum artystów; Marek Wroniszewski - fot. Piotr Banasik

x

Geneza tanga nie jest oczywista – to gatunek muzyki tanecznej oraz śpiewanej, który rodził się w XIX wieku w słynących z nie najlepszej reputacji zaułkach Montevideo i Buenos Aires, portowych miast-tygli wielu imigranckich nacji. Łączył elementy habanery, innych latynoskich tańców i pieśni z wpływami muzyki afroamerykańskiej. Słowom nostalgicznego śpiewu, mówiącego prawie zawsze o miłości – trudnej, zawiedzionej, minionej, towarzyszył namiętny, improwizowany taniec. Typowym zespołem towarzyszącym tangu był bandoneon, skrzypce, fortepian i kontrabas. Okres największego rozkwitu sztuki tanga przypadł na czas powojenny — rychło straciło swe pierwotne buntowniczo-plebejskie konotacje, stając się gatunkiem zbanalizowanym w niezliczonych, ckliwych i coraz mniej ambitnych odsłonach. Po II wojnie światowej tańczono je nadal, lecz szybko ustępowało nowym modom; przełom i renesans tanga nastąpił dzięki dokonaniom Astora Piazzolli – talent młodego Argentyńczyka dostrzegł i wsparł m.in. Artur Rubinstein. Wkrótce Piazzolla podjął regularne studia muzyczne we Francji, gdzie kształcił się „klasycznie” pod kierunkiem Nadii Boulanger — ona zaś, usłyszawszy jego tanga, zachęciła ucznia, by porzucił sonaty i symfonie na rzecz własnej drogi. Stworzony przez niego gatunek tango nuevo (zrazu wyklęty w Argentynie jako sprzeniewierzenie się narodowej tradycji i wręcz „anarchistyczne” zagrożenie dla kolejnych rządzących krajem junt) odchodził od czysto tanecznej funkcji i stawał się muzyką autonomiczną o wysokich artystycznych walorach. „Klasyczny” zespół bywał poszerzany, jednak najważniejszym nośnikiem melodii i ekspresji tango nuevo wciąż pozostawał bandoneon, którego Piazzolla był wspaniałym wirtuozem. Nurt ten okazał się ożywczy i rozwojowy, wciąż inspirując kompozytorów, jazzmanów, tancerzy. Koncert w stulecie urodzin wielkiego reformatora gatunku, który dziś stał się już jego „nowym klasykiem” przypomni najsławniejsze tanga, ale też ciekawą większą formę – Koncert na bandoneon z 1979, który wydawca dzieła określił mianem Aconcagua, wskazując symbolicznie na najwyższy szczyt górski obu Ameryk i całej półkuli południowej.


W solowych partiach koncertu pod batutą Marka Wroniszewskiego wystąpi grający na bandoneonie Klaudiusz Baran (a we wzruszającym tangu Adiós Nonino zaprezentuje się solo także skrzypaczka, Justyna Baran). Ceniony w Polsce i poza jej granicami wirtuoz tego instrumentu oraz akordeonu ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej, w tym prawie 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe. Współtworzył i był liderem najsłynniejszych formacji tangowych, takich jak Tangata Quintet czy Machina del Tango, kreujących polską kulturę tanga. Klaudiusz Baran łączy aktywność artystyczną z działalnością pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2016 roku – jego rektorem. [pmac]


Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl


Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców


Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności