Koncert symfoniczny – Debussy | Brahms | de Falla

3 czerwca 2017, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie

Zdjęcie Piotr Wajrak

Od niezasłużonej klęski prawykonania I Koncertu fortepianowego d-moll (1859 r.) musiało minąć aż piętnaście lat, nim zrażony do muzyki orkiestrowej Johannes Brahms zaprezentował swą I Symfonię, i kolejnych siedem do pierwszego wykonania  II Koncertu fortepianowego B‑dur op. 83. W utworze tym, który swą premierę (tym razem przyjętą doskonale) miał w Budapeszcie w 1881 r., Brahms rozwija idee poprzedniego koncertu jako formy przede wszystkim symfonicznej, w którą partia fortepianu – bardzo trudna i efektowna, ale nie li tylko „popisowa” – wpleciona jest organicznie, nie zaś w myśl klasycznych zasad przeciwstawiania i dialogu. Widocznym znakiem takiego założenia jest choćby czteroczęściowa architektonika cyklu, właściwa symfonii. Dzieło pełne kontrastujących namiętności, łączące patos z liryzmem zaprezentuje dwudziestotrzyletni, wspaniały pianista Piotr Nowak studiujący w prawdziwej „kuźni” pianistycznych talentów, jaką jest klasa prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Młody muzyk szczyci się już znaczącymi osiągnięciami i koncertuje na wielu znakomitych estradach polskich i zagranicznych.

Prélude à l’après-midi d’un faune – poemat symfoniczny Claude’a Debussy’ego inspirowany wierszem Stéphane’a Mallarmé choć powstał w ostatniej dekadzie XIX w. uznany został za ważny zwiastun przemian jakie przynieść miało kolejne stulecie. Oniryczny utwór z urzekającym solem fletu, pełen subtelnych brzmień i tajemniczych harmonii jest probierzem brzmieniowej subtelności dla najlepszych orkiestr. Sinfonia Iuventus wykona to arcydzieło pod batutą Piotra Wajraka, dyrygenta cenionego zwłaszcza za doskonałe kreacje operowe i baletowe w czołowych teatrach polskich i zagranicznych, zarazem artysty ogromnie wrażliwego i wszechstronnego, także doskonałego pedagoga (m.in. profesora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy).

Teatralnych właśnie predyspozycji wymagać będą efektowne suity na kanwie muzyki (barwnej, ognistej, stylizującej andaluzyjski folklor) do baletu Trójkątny kapelusz. Jej autor, pochodzący z Kadyksu Manuel de Falla, po okresie studiów w konserwatorium w Madrycie wahał się między wyborem kariery pianisty lub kompozytora – ostatecznie zwrócił się ku kompozycji, od początku wiele uwagi poświęcając muzyce scenicznej. W 1914 r. ponownie zainteresował się pomysłem podjętym po raz pierwszy w roku 1905, lecz zarzuconym wówczas: zamierzał stworzyć muzyczną oprawę dla popularnej noweli Pedro de Alarcóna El corregidor y la molinera (Burmistrz i młynarka). Początkowo myślał o operze, jednak Alarcón nie wyrażał zgody na takie wykorzystanie jego tekstu, Falla skomponował więc pantomimę pod tym samym tytułem, przeznaczoną na kameralny zespół wykonawców i wystawianą z wielkim powodzeniem w Madrycie w 1917 r. W tym czasie gościł tam Sergiusz Diagilew ze swymi Ballets Russes – zachwycony utworem Falli zaproponował mu rozwinięcie go do postaci baletu, na co ów chętnie przystał. Opóźnione przez wojnę prawykonanie (które w nowej wersji nosiło tytuł Trójkątny kapelusz – symbol władzy tytułowej postaci urzędnika z noweli) odbyło się w Londynie, w 1919 r. i stało się olśniewającym apogeum dotychczasowej działalności Falli – choreografię przygotował Léonide Massine, scenografię i projekty kostiumów Pablo Picasso, a dyrygował Ernest Ansermet.

Bilety dostępne na portalach SklepPolskieRadio.pl, Bilety24 i eBilet oraz na godzinę przed wydarzeniem w kasie Studia Koncertowego.

Wykonawcy:
Piotr Nowak – fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Piotr Wajrak – dyrygent

W programie:
C. Debussy – Popołudnie fauna
J. Brahms – 2. Koncert fortepianowy B-dur op. 83
M. de Falla – Trójkątny kapelusz (Suity nr 1 i 2)

Bilety dostępne na:
www.ebilet.pl
, w punktach InfoKraków oraz w kasie Filharmonii Krakowskiej